Fejlesztő: A grafomotoros fejlesztés

Szeretettel köszöntelek a Fejlesztő-és fejlődés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 153 fő
  • Képek - 1 db
  • Videók - 4 db
  • Blogbejegyzések - 33 db
  • Fórumtémák - 3 db
  • Linkek - 43 db

Üdvözlettel,

Fejlesztő-és fejlődés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Fejlesztő-és fejlődés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 153 fő
  • Képek - 1 db
  • Videók - 4 db
  • Blogbejegyzések - 33 db
  • Fórumtémák - 3 db
  • Linkek - 43 db

Üdvözlettel,

Fejlesztő-és fejlődés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Fejlesztő-és fejlődés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 153 fő
  • Képek - 1 db
  • Videók - 4 db
  • Blogbejegyzések - 33 db
  • Fórumtémák - 3 db
  • Linkek - 43 db

Üdvözlettel,

Fejlesztő-és fejlődés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Fejlesztő-és fejlődés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 153 fő
  • Képek - 1 db
  • Videók - 4 db
  • Blogbejegyzések - 33 db
  • Fórumtémák - 3 db
  • Linkek - 43 db

Üdvözlettel,

Fejlesztő-és fejlődés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

  • A grafomotoros fejlesztés: finommozgások koordinációjának, rajz- és íráskészségének a fejlesztése. A "grafomotorikus" szó jelentése írómozgást jelent, de tágabb értelemben használatos. Az összes finommozgás-koordinációt igénylő tevékenység, szűkebb értelemben pedig a rajz- és íráskészséggel kapcsolatos mozgások összefoglaló kifejezése.

A grafomotoros zavarok okai:

Különböző okok találhatóak a háttérben, többnyire több ok is lehetséges, ezért fontos a szülővel való baráti beszélgetés közben anamnézist készíteni.
Szomatikus (testi)- görcsös, vagy tónustalan kézizmok, rövid, nehezen mozgó ujjak, ujjpercek, agyi mozgásvezérlés zavara, stb.
Mentális (értelmi) organikus agykárosodás, átmeneti kémiai zavar, keresztmodalitások (látási, hallási észlelés) zavara, stb.
Pszichés (lelki) szorongás, trauma, kisebbségi érzés, túlzott megfelelési vágy, túlzott követelményszint, stb.
Szociális (társadalmi) ingerszegény környezet, elhanyagoló nevelés, nem megfelelő minta követése, stb.

A grafomotoros zavar jelei:

A gyermek ügyetlen, finommozgás koordinációja gyengébben fejlett azonos életkorú társainál. Nem akar, nem tud, nem mer, vagy nem szeret rajzolni, gyöngyöt fűzni, aprólékos, finom kézmozgásokat igénylő feladatokat végezni. Pld: Nehezen tudja ruháját begombolni, cipőfűzőjét befűzni, csomót, illetve masnit kötni, cipzárt bekapcsolni, stb.

A grafomotoros fejlesztés tartalma:

Grafomotoros fejlesztés szükséges mindazoknál a gyerekeknél (személyeknél), akinél problémás az ábrázolás, az írás, vagy a finommozgások növelése. Valami oknál fogva retardáció, ill. regresszió történhet e területeken. A fejlesztéssel megelőzhető, ill. csökkenthető a tanulási zavarok kialakulása, (diszgráfia, diszlexia, diszkalkulia), melyek a rárakódó negatív visszajelzések kompenzálásaként magatartási zavarokhoz vezethetnek.

A fejlesztés feladata:

Célzott gyakorlat-sorokkal lehetővé tenni a megfelelő gyorsaságú és erősségű, kontrollált, célirányos kézmozgást, az ujjak differenciált és összehangolt együttműködését, a folyamatos, rugalmas vonalvezetést, pontos vonalkapcsolásokat és jó formaalakításokat különböző méretekben. Helyes ceruzafogás és használat elsajátításának elősegítése.

A fejlesztés módszerei:

Mivel a grafomotoros zavarok okai változatosak, így a megoldási módok is egyénre szabottak. Ezek közül néhány: légzőgyakorlatok, relaxáció, kéz-ujj masszázs, az agyféltekék összehangolt működését is elősegítő keresztezett nagymozgások, a finommotorikát fejlesztő változatos apró mozgások, stb.

A fejlesztés hatása

Az okok ismeretében, célzott játékos gyakorlással, az egyéni fejlődési ütemnek megfelelő haladással, az alapvető érési periódusban jelentős eredményeket lehet elérni.
Főleg 5-7 éves korban, a normál érési folyamatra építve lehet ugrásszerű fejlődést elősegíteni, mert ebben az időszakban zajlik a kézizmok, kézközép-csontok erősödése, a finommozgás koordinációjáért felelős agyi struktúrák kiépülése, az idegpályák myelinizációja.
A szerkezet és funkció egységének és kölcsönhatásának elve alapján tudjuk, hogy a szerkezet, - az agy alapja a működésnek, a működés viszont fejlesztőleg hat vissza a szervezetre, így folyamatosan magasabb rendű működés, fejlődés jön létre.
A mozdulatokat és koordinációjukat az agy hozza létre, de a mozgás visszahat az agy különböző területeinek fejlődésére is. Tehát folyamatos interakciók közben, folyamatos gondolat-viselkedés-mozgáskombinációk alakulnak, amelyek a tanulás során megerősítődnek-rögződnek, ill. gátlódnak-kioltódnak. A rögződő grafikus- és magatartásformák, beidegződő mozdulatminták megváltoztatásával változik a személyiség egyéb válaszmintázata is. Átalakul viselkedése, kapcsolatai, mert minden síkon történik változás.
A különböző okok alapján létrejövő, hasonló magatartási, cselekvési, mozgási zavarok feloldása, áthangolása különböző módszerekkel, visszahat az eredetre. A zavart kiváltó gátlások feszültségek, blokkok csökkennek, átíródnak, új agyi kapcsolatok, járható utak létesülnek az agy szinapszis rendszerét tekintve testi, az egyén késztetésére nézve tudatalatti és tudatos cselekvési szinteken egyaránt.
A grafomotoros fejlesztés során alkalmazott, egyénre szabott módszerek változatos kinesztetikus-, taktilis ingerek és kézmozgások, a finommotorikus fejlődés visszahat az agy egyébterületeinek fejlődésére is. Fejlődik a logikai- és kombinációs készség, a tájékozódó képesség, kreativitás, az ötletes megoldásokban a fantázia, és még sok fontos szellemi képesség, mely a sikeres iskolai tanulásban előnyöket jelent, és meghatározza a gyermek iskolához és tanuláshoz való pozitív viszonyát.

Mi a grafomotoros fejlesztés?

A finommozgás koordinációjának, azon belül a kézügyességnek a fejlesztése. Rajz- és íráskészség fejlesztése.

A "grafomotoros" kifejezés, az írás kivitelezéshez szükséges rajzoló- és írásmozgás(ok) megnevezése.
A grafomotors zavar (diszgráfia) a fejletlen finommozgás-koordináció megnevezése. Akkor jön létre, ha az íráskészség kialakulása nehezített, zavart, vagy egyenetlen.

A rajzoláshoz és későbbi íráshoz szükséges:

  • pont fixálásának képessége, fókusz megtartása,
  • térbeli helyzet és -viszony helyes használata,
  • alak-háttér percepció, alakkonstancia,
  • szem-kéz koordináció,
  • ritmusérzék.

Grafomotoros foglalkozás szükséges mindazoknál a személyeknél, akiknél problémás az ábrázolás, írás, vagy egyéb finommozgások minősége.

Gyermekeknél:

  • Rajzkészség kialakítása,
  • írómozgásra előkészítése,
  • felkészítés a sikeres iskolakezdésre.

Felnőtteknél:

  • Gördülékenyebb írás kialakítása,
  • ami visszahat a személyiségre,
  • sikeresebb emberré válhatunk általa.

Időseknél:

  • Merev mozgások harmonizálása,
  • agyvérzés után az írás újra kialakítása.

Az aláírás - mint személyiséghordozó azonosító-jegy - újrastruktúrálása.

Megelőzhető, vagy csökkenthető a tanulási zavarok kialakulása. Oldhatóak az érzelmi alapon létrejött blokkok, melyek gyengítik a memóriát és zavarokat okozhatnak a szellemi teljesítményben. Alakul a személyiség viselkedés- és cselekvésmódja, magatartása. Javul a finommozgások minősége, és a rajzkészség.

Folyamatos interakciók közben folyamatos gondolat-viselkedés-mozgáskombinációk alakulnak. A rögződő grafikus - és magatartásformák, beidegződő mozdulatminták megváltoztatásával pozitívan változik a személyiség.

Az alkalmazott, egyénre szabott módszerek által fejlődik:

  • a logikai- és kombinációs készség,
  • az ötletes megoldásokban a fantázia,
  • és még sok fontos szellemi képesség,
  • a tájékozódó képesség,
  • kreativitás,

mely a sikeres érvényesülésben előnyöket jelent és meghatározza az egyén önmagához és külvilághoz való pozitív viszonyát.

Címkék: Fejlesztés

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Rné Magdi üzente 16 éve

Szia Erika!
Tetszett köszi szépen.

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 16 éve

Köszönöm,érdekes volt számomra amit küldtél !

Válasz

Mohácsiné Zsóka üzente 16 éve

Köszönöm, sok érdekességet találtam a cikkben.

Válasz

vica vicuska üzente 16 éve

Köszönöm sok érdekességgel lettem gazdagabb.

Válasz

M Imre üzente 16 éve

Igen érdekes, tanulságos ezekről a módszerekről olvasni, mely minden korban hatékony! Gratulálok.

Válasz

Kováts Lajosné üzente 16 éve

Rengeteg új dologgal ismerkedtem meg, amiről fogalmamsem volt.
Köszönöm a jó összeállítást.

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 16 éve

igen, ebből államvizsgáztam

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu