Szeretettel köszöntelek a Fejlesztő-és fejlődés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Fejlesztő-és fejlődés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Fejlesztő-és fejlődés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Fejlesztő-és fejlődés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Fejlesztő-és fejlődés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Fejlesztő-és fejlődés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Fejlesztő-és fejlődés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Fejlesztő-és fejlődés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Mi is az a diszlexia?
1887-ben használták először ezt a kifejezést az izolált olvasási
nehézség leírására.
Jelenleg egyesek kizárólag a speciális olvasási nehézséget értik
rajta, mások kombinált, olvasási, és írási nehézséget definiálnak
vele, és végül vannak, akik mindenfajta tanulási nehézséget
diszlexiának neveznek.
Dyslexia szószerinti fordításban gyengébb olvasást jelent. A
gyengén olvasás pedig azt jelenti, aki gyengén olvas, akadályozott
a kommunikáció egyik formájában, nehezen, lassabban szerez
információt az írott szövegből, kevesebb esélye van
intelligenciájának kibontakoztatására, mint hasonló korú
társainak,annak ellenére, hogy jó értelmi képességekkel
rendelkezik egyébként.
A dyszlexia tehát, a tanulási zavarok fogalomkörébe tartozó,
intelligenciaszinttől független, olvasási gyengeséget jelent.
Meg kell azonban különböztetnünk két főbb csoportját.
Az organikus eredetű, más néven fejlődési (developmental) dyslexia
A szerzett,( acquired) dyslexia (baleset következtében, vagy lelki,
környezeti okok hatására fellépő dyslexia)
Az organikus eredetű, más néven fejlődési dyslexia hátterében a
szerkezeti másságból eredő működési másságról beszélünk.Ennek
oka lehet örökletesség, vagy a születés során elszenvedett
minimális károsodás.Az organikus eredetű dyslexia tünetei
paralelitást mutatnak a belgyógyászatban, főleg idősebb betegeken
diagnosztizált apházia tüneteivel. Az organikus dislexia tünetei
között az apházia jegyeit enyhe megjelenésben találjuk.
A baleset,betegség következtében, ugyan valószínűleg ismét
organikus okokat találunk, de mégis fontos megállapítanunk, hogy
a balesetet megelőzően ezek az okok nem léteztek.
Lelki, környezeti okok hatására fellépő dyslexia esetében azonban a
tüneteket okait nem a szerkezet(agy, idegrendszer) másságában kell
keresnünk, hanem olyan tényezőkben, mint az érési késés,
szociálisan hátrányos helyzet, avagy az olvasástanítás során a tanító
részéről elkövetett módszertani hiba.
A dyslexia veszélyeztetett gyermekek különböző fejlődési
területeken lassúbb, vagy zavart fejlődési jellemzőket mutatnak.
Szókincsük szegényes, mondatszerkesztésük agrammatikus,
motiváltságuk gyenge. Mozgásuk inkoordinált, ábrázoló
képességük elmarad az életkoruknak megfelelően elvárható színtől.
Adekvált életkorban az általánosan alkalmazott olvasás tanítási
módszerrel nem érhető el az olvasás megfelelő készségszintje.
Dyslexia olvasásgyengeség, multifaktorális tényezők következtében
alakul ki. Organikus sérülés következtében, pszichés és szociális
tényezők következményeként egyaránt felléphet az olvasástanulás
folyamatában. Gyakran társul dysgráphiával, írás-gyengeséggel,
dysortographiaval, helyesírás gyengeséggel.
Az olvasás számukra nem az ismeretszerzés eszköze, hanem
legyőzhetetlen technikai nehézség. Ép értelmi funkciók megléte
mellett képességeikhez mérten alúlteljesítenek.
A sok tanulási kudarc következtében pszichés zavarok, /szorongás,
depresszió,/ léphetnek fel.
Ezért magatartás- és viselkedészavarokkal, beilleszkedési
nehézségekkel küzdenek.
Forrás: zenit.fw.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A pöszeség terápiája
A pöszeség
Az orrhangzós beszéd
Az afáziáról közérthetően