Szeretettel köszöntelek a Fejlesztő-és fejlődés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Fejlesztő-és fejlődés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Fejlesztő-és fejlődés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Fejlesztő-és fejlődés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Fejlesztő-és fejlődés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Fejlesztő-és fejlődés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Fejlesztő-és fejlődés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Fejlesztő-és fejlődés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A látás képessége sajnos nem minden embernek adatik meg. Van, aki születésétõl fogva vak, mások valamilyen más okból, például egy baleset folytán veszítik el a látásukat. Akkor vajon õk hogyan tanulnak meg írni-olvasni? Milyen lehetõségeik vannak elsajátítani ezt a két nagyon fontos formáját a kommunikációnak?
![]() |
16 éve | Tóth Zoltánné Erika | 0 hozzászólás
A gondolatoknak olyan közlési módja, melynél nem a szóhangok, hanem akár a kéz, vagy egyéb tárgyak bizonyos mozgásai szerepelnek. Szorosabb értelemben a gondolatoknak a siketnémák által használt kézmozdulatok által történõ kifejezését értjük. Ezen jelbeszéd kétféle, természetes és mesterséges. A természetes jelet minden siketnéma maga készíti a tárgyak s cselekvések feltünõbb sajátságait utánozva (a madár jele a repülésnek utánzása a két karral); a mesterséges jelbeszédet a siketnéma-tanítók készítették, többnyire elvont fogalmak megjelölése végett.
|
|
16 éve | Tóth Zoltánné Erika | 0 hozzászólás
A pöszeség terápiája
Pöszeségnek nevezzük a beszédhangok torzított ejtését, kiejtésének képtelenségét, más beszédhanggal felcserélését, az adott nyelvi közeg artikulációs hangjaitól való eltérést.
A pöszeség terápiáját általában középsõ, illetve nagy csoportban kezdjük, ezt a beszédhiba súlyossága és a problémás hangok száma alapján döntjük el. Nem igényel logopédiai segítséget azonban az élettani pöszeség, amely a beszédtanulás kezdetén lép fel a gyermeknél, és amely nem beszédhiba, hanem a fejlõdés természetes velejárója.
16 éve | Tóth Zoltánné Erika | 0 hozzászólás
A pöszeség
A beszédfejlõdés folyamán 3 éves korra alakul ki az anyanyelvre jellemzõ hang- és fonémarendszer, melynek ejtésében az élettani pöszeség miatt lehet ingadozás. 4,5-5 éves korra az élettani pöszeség jó akusztikus és motoros fejlõdésnél autokorrekcióval javul. Megfelelõ beszédfejlõdésnél elõször észreveszi a gyermek a környezete rossz ejtését, de a sajátját még nem pl. nem szapka, hanem szapka, következõ fok, amikor már a sajátját is érzékeli nem szapka, de nem tudom kimondani, majd végül, amikor javít: nem szapka, hanem sapka.
16 éve | Tóth Zoltánné Erika | 0 hozzászólás
Az orrhangzós beszéd az élettani nazális rezonancia kóros megváltozását jelenti. Nyílt, zárt és kevert változata létezik. A nyílt orrhangzósság leggyakrabban veleszületett ajak- és szájpadhasadék következménye. Ilyenkor a száj- és orrüreg közötti zárást a lágyszájpad és a garat hátsó, illetve oldalsó falának izomzata nem tudja biztosítani. A hasadékos gyermekeknél a gyakori kórházi tartózkodás, a családtól való távollét a testi és lelki fejlõdést egyaránt visszaveti.
Az afáziáról közérthetõen
Magyarországon egyre gyakoribb a szív- és érrendszeri megbetegedések száma. Ennek következményeképpen változatos kórformák jöhetnek létre. Az agyvérzés, az agytrombózis, az agyi katasztrófák féloldali bénulással járhatnak. Ha ez a bénulás a jobb oldalt érinti, akkor sérül a beszéd, az írás, az olvasás és a számolás képessége.
A beszédzavar - szaknyelven afázia - esetén a beszéd két alapfunkciója közül vagy a kifejezõeszköz, vagy a megértés, súlyosabb esetekben mindkettõ sérül.
16 éve | Tóth Zoltánné Erika | 0 hozzászólás
Beszédhibák
A hangképzés rendellenességeit összefoglalóan pöszeségnek nevezzük. A pösze ember nem képes hangtanilag teljes érték? hangokat képezni. Fajtái: selypesség, raccsolás, orrhangzós beszéd. A pöszeségnek szervi és funkcionális okai lehetnek.
A beszédritmus zavarai többfélék.
A leppegés és a pattogás. Aki leppegve beszél, csaknem mindig megnyújtja a rövid szótagokat is. A pattogó beszéd?ek pedig majdnem minden szótagot röviden ejtenek.
A hadarás hangképzési torzulással is járó rendellenes beszédsebesség.
16 éve | Tóth Zoltánné Erika | 0 hozzászólás
Mi a dadogás?
A dadogás a beszédfolyam megakadásában jelentkezik, blokkolás formájában ("-------ablak") szórészek ismétlésében ("k-k-k-kút"), vagy elnyújtásban ("mmmmmmeleg"). A dadogás gyakran a beszéd túlzott erõltetésével is jár. Az erõltetés fellépésekor grimaszolás, ill. járulékos mozgások a fejen a karon, vagy a felsõtesten láthatók.
A dadogás pillanatában a dadogó pontosan tudja mit szeretne mondani, de nincs abban a helyzetben, hogy zavarmentesen elmondja.
Mi is az a diszlexia?
1887-ben használták elõször ezt a kifejezést az izolált olvasási
nehézség leírására.
Jelenleg egyesek kizárólag a speciális olvasási nehézséget értik
rajta, mások kombinált, olvasási, és írási nehézséget definiálnak
vele, és végül vannak, akik mindenfajta tanulási nehézséget
diszlexiának neveznek.
Dyslexia szószerinti fordításban gyengébb olvasást jelent. A
gyengén olvasás pedig azt jelenti, aki gyengén olvas, akadályozott
a kommunikáció egyik formájában, nehezen, lassabban szerez
információt az írott szövegbõl, kevesebb esélye van
intelligenciájának kibontakoztatására, mint hasonló korú
társainak,annak ellenére, hogy jó értelmi képességekkel
rendelkezik egyébként.
A grafomotoros zavarok okai:
Különbözõ okok találhatóak a háttérben, többnyire több ok is lehetséges, ezért fontos a szülõvel való baráti beszélgetés közben anamnézist készíteni.
A részképesség gyengeséggel rendelkezõ (diszlexia, diszgráfia) gyermekeknek speciális olvasástanítási eljárásra van szükségük, melyet Meixner-módszerként ismerünk és alkalmazunk. A terápiának fontos alapelve, hogy a ?legközelebbi fejlõdési zóna?-ból kell kiindulni, amely szerint ahhoz a szinthez kapcsolódva kell a fejlesztést elkezdeni, illetve ott kell folytatni, ahol a gyermek még biztonsággal mozog, mert csak így válik számára lehetségessé az eredményes feladatvégzés. |
EGYÉB Tevékenységek:
2. VIZSGÁLATOK
Minden gyermekkel életkora és (mozgás, értelmi, kognitív, szociális) állapota figyelembe vételével neuro- és szenzomotoros vizsgálatot veszünk fel, emellett check-list-szeruen megfigyeljük/vizsgáljuk azokat az organikus éretlenségre utaló reflexeket, poszturákat, izomtónus-szabályzási gyengeségeket, melyek az életkorukhoz rendelten alkalmazhatóak.
3 hónapos kortól 2 éves korig olyan fejlõdési skálát használunk, mely 3 havonta összesen 20 területet mérve tud kimutatni egy görbét arról, hogy a vizsgált gyermek mely területeken teljesített a normál tartományban, (ill.
1. SZENZOMOTOROS FEJLESZTÉSEK
a). Hidroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika (HRG)-fejlesztés
A HRG módszer 1994 óta levédett magyar rehabilitációs eljárás. Langyos vízben alkalmazható, 370 mozgásfeladata 2-3 év alatt tanítható meg a (rászoruló) gyermekeknek. Jellemzõi: minden HRG-fejlesztést alapos neuro- és szenzomotoros szemléletû vizsgálat elõz meg. Ennek segítségével a(z organikusan éretlen) gyermek idegrendszeri érettsége %-ban megadható, ill. a hiányosságok és a meglévõ készségek-részképességek profilja is ismertté válik.
16 éve | Tóth Zoltánné Erika | 0 hozzászólás
SINDELAR (5-7 ÉVESEKNEK)
A tanulási zavart okozó részképesség-gyengeségek felismerése
és terápiája óvodáskorban és iskolát kezdõ gyermekeknél
Cél: A tanulási zavar megelõzése, illetve kisiskoláskorban a zavar elmélyülésének megakadályozása.
Aktivitás: A program két részbõl áll.
I. Az egyéni vizsgáló eljárás: - a gyermek megismerését szolgálja a képességek minõségi elemzése által
16 éve | Tóth Zoltánné Erika | 0 hozzászólás
Az anyanyelvi készséghiány két megnyilvánulási formája az olvasás és az írás nehézsége. Olvasáson az olvasás technikáját és a szövegértést, míg íráson az alakiságot (olvashatóság), illetve az adott kornak megfelelõ helyesen írást értjük. Középiskolás korban a pontos betûfelismerés, az összeolvasás és egyéb olvasástechnikai nehézségek már kevéssé okoznak problémát, míg az írás alakiságán ebben a korban csak nehezen lehet javítani (néhány eredményt láttunk az Alapozó Terápia által használt piros szemüveges módszerrel, és az angol eredetû N I L D terápiával, melynek magyarországi képviselõje Jordanidisz Ágnes). |
"Segíts nekem, hogy magam tudjam csinálni!"
Mária Montessori (1870-1952) Olaszország elsõ orvosnõje volt.
1898-tól gyógypedagógiai intézetet vezetett, majd további egyetemi tanulmányok folytatása után pedagógusi diplomát szerzett. 1907-ben Rómában megnyitotta az elsõ Gyerekházat 3-6 éves gyermekek számára ("casa dei bambint"), ennek nyomán kialakuló módszere hamarosan világszerte elterjedt.
? szabadságra, önállóságra, önmûvelõdésre nevelés azáltal, hogy a gyermek fejlettségi szintjére és a felfedezés örömére épít,
? a gyermeki tevékenységhez nyújtott optimális segítségnyújtás,
? az akadályok elhárítása a gyermek fejlõdése elõl,
? a fejlõdés feltételeinek biztosítása: amire képes a gyermek, azt önállóan is elvégezhesse: "Segíts nekem, hogy egyedül dolgozhassak!"
? a kibontakozó tevékenység célja, hogy gyermeket saját fáradozásai útján segítse hozzá az egyre nagyobb mértékû önállósághoz és tökéletesedéshez.
Létezik egy intézmény, melynek
Története:
Amikorlétrehozták a Korai Fejlesztõ Központot Támogató Alapítványt Dr. Gallai Mária gyermekorvos ésCzeizel Barbara és Dubecz Dorottya gyógypedagógusokkülföldi tanulmányaik és tapasztalataik alapján, akkor fogant meg az intézmény megalakításának gondolata 1991-ben.
Azcélja az volt az Alapítványnak, hogy eltérõ fejlõdésû vagy sérült gyermeket nevelõ szülõkjóval a gyermek iskolába kerülése elõtt kapjanak szakszerû segítséget gyermekük fejlõdési esélyeinek javítására.
16 éve | Tóth Zoltánné Erika | 0 hozzászólás
A Gézengúz Alapítvány 1990-ben jött létre, alapítója Dr. Schultheisz Judit.Budapesten a III.ker ben, Budakalászon és Gyõrött fogadja a rászoruló gyermekeket. Céljuk, hogy segítséget nyújtsanak a születési károsult gyermekeknek és családjuknak. Az Alapítvány komplex gyógypedagógiai fejlesztést biztosít. Egyéni, csoportos és integrált foglalkozások, hydroterápia tartozik a szolgáltatásaik közé. Orvos, pszichologus, gyógytornász, gyógypedagógus, gyógytestnevelõ, úszó-szakedzõ, védõnõ, óvónõ, pedagógus, mentálhigiénés szakember és szociális munkás tartozik szakmai csapatához.
16 éve | Tóth Zoltánné Erika | 0 hozzászólás
Petõ András orvos-pedagógus 1945-ben, a II. világháború után fejlesztette ki konduktív nevelési rendszerét. Módszere új utat nyitott a központi idegrendszeri mozgássérültek rehabilitációjában. Ezt a módszert a világon elõször a róla elnevezett intézet elõdjében oktatták és alkalmazták
Az elmúlt bõ öt évtized alatt a Petõ Intézet a konduktív nevelés egész világra kiterjedõ szellemi, kutató, képzõ, metodikai és minõségbiztosítási központjává vált, melynek áldásos hatásában a világon mintegy 15 millió, itthon közel hatezer ember részesülhet.
16 éve | Tóth Zoltánné Erika | 0 hozzászólás
H.R.G. : Hydroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika
A HRG módszer 1994 óta levédett magyar rehabilitációs eljárás. Langyos vízben alkalmazható, 370 mozgásfeladata 2-3 év alatt tanítható meg a gyermekeknek. Jellemzõi: minden HRG-fejlesztést alapos neuro- és szenzomotoros szemléletû vizsgálat elõz meg. Ennek segítségével a gyermek idegrendszeri érettsége %-ban megadható, ill. a hiányosságok és a meglévõ készségek-részképességek profilja is ismertté válik
16 éve | Tóth Zoltánné Erika | 0 hozzászólás
Gyermekünk megszületése után, mi szülõk figyelünk arra, hogy egészségesen fejlõdjön, hogy be tudja járni segítségünkkel azt az utat, amelynek eredményeképpen biztonságban érzi magát majd a világban. Már a kezdetektõl fogva hozzá tudunk járulni ahhoz, hogy boldog, önálló, magabiztos ember váljon belõle.
Figyeljük a mozgás- és értelmi fejlõdését, alkalmazkodó képességét, viselkedését, magatartását, tanulási képességét, reakcióit stb.
16 éve | Tóth Zoltánné Erika | 0 hozzászólás
Dévény Speciális manuális technika - Gimnasztika Módszer, DSGM.
A DSGM minden eddigi mozgásrehabilitációtól eltérõ, új szemléletre épülõ rendszer. Nem az eddig ismert eljárások kibõvítése, továbbfejlesztése, hanem a mozgáskorrekció alapvetõen új megközelítése. Ezt az eredeti gyógyító módszert Dévény Anna gyógytornász, mûvészi torna szakedzõ dolgozta ki 1976-tól kezdõdõen, kettõs képzettségének gyakorlati tapasztalatai alapján. A DGSM az elmúlt 28 év alatt a mozgássérülések valamennyi területén kimagasló eredményeket volt képes felmutatni gyermekeknél és felnõtteknél egyaránt.
16 éve | Tóth Zoltánné Erika | 0 hozzászólás
Az a gyermek, akinek tüneteit, problémáját valamilyen betegség okozza, nem növi ki a bajt, hanem a betegség halad a maga útján, és egyre nehezebben kezelhetõvé válik.A fejlõdés-neurológia Magyarországon Prof. Dr. Katona Ferenc és munkacsoportja által kifejlesztett tudomány, mely az agy komplex fejlõdésének ismeretében olyan módszert ad a gyakorló ideggyógyász kezébe, mellyel sikeresen felismerheti a kóros irányú idegrendszeri fejlõdést.
A vizsgálatot már újszülött korban el lehet végezni.
16 éve | Tóth Zoltánné Erika | 0 hozzászólás
A Delacato módszer
Az Amerikai Egyesült Állmokban, Philadelphiában élõ és dolgozó neurológus, Carl Henry Delacato és csoportja párhuzamot vont az egyedfejlõdés és a törzsfejlõdés között. Szerintük az egyedfejlõdés nemcsak fiziológiai síkon ismétli meg a törzsfejlõdést, hanem ez a törvény a fejlõdés minden területére érvényes.
Véleményük szerint a mozgásfejlõdés szoros kapcsolatban áll az idegrendszer érésével, a gyermek mozgásának és észlelésének fejlõdése egy-egy életszakaszban a központi idegrendszer egy-egy meghatározott területének irányítása alatt áll.
A hippoterápia komplex kezelési módszer.
Egy idõben tud hatni a
A hippoterápia komplexitása mellett is ? ritka kivételtõl eltekintve?szükség van kiegészítõ, társterápiára.
16 éve | Tóth Zoltánné Erika | 0 hozzászólás
Ez nem iskola, nem oktatás. Ez nem egy merev módszer. Szabadon változtatható, a gyermek és a szülõ igényei szerint. Itt nincs diák és tanár. Csak a gyermekét szeretõ szülõ és a szülõvel játszani szeretõ gyermek. Játék, jókedv, és mellesleg tanulás. Értelem és érzelmi intelligencia fejlesztése. Akár nyelvoktatás is. És a tanulás megszerettetésének életre szóló ajándéka. Mindez nem több, mint napi 10 percben.
A világon több tízezer szülõ alkalmazta és alkalmazza ezt a módszert.
16 éve | Tóth Zoltánné Erika | 0 hozzászólás
A Doman módszerhez hasonló elven mûködik egy japán fejlesztõprogram is: a neve Shichida, szintén több mint 40 éve mûködik Japánban, alapítójáról, Makoto Shichida professzorról kapta a nevét. A módszert más néven "Jobb Agyfélteke Tréningnek" is nevezik. Shichida professzor is meg van gyõzõdve arról, amirõl Glenn Doman: a babák született zsenik, rajtunk áll, mit hozunk ki belõlük. A módszer azon alapszik, hogy a jobb és bal agyféltekének eltérõ képességei vannak.
16 éve | Tóth Zoltánné Erika | 0 hozzászólás
Annak ellenére, hogy magyarországi szakemberek többnyirepedagógiaként, némely meghatározása szerint pedig ezen belül is reformpedagógiai irányzatként határozzák meg, a publikációk jelentõs hányadában módszerként, mûvészetpedagógiai módszeregyüttesként jelenik meg. Valemennyi megközelítésmód megegyezik azonban abban, hogy középpontjában a cselekvésen, ezen belül is elsõsorban a dramatikus cselekvésen keresztül megvalósulótanulásáll.
Kaposi László definíciója szerint: a dráma olyan csoportos játéktevékenység, amelynek során a résztvevõk képzeletbeli (fiktív) világot építenek fel, majd ebbe a képzeletbeli világba szereplõként vonódnak be.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Utolsó hozzászólás