Fejlesztő Blog: 2008. július

Szeretettel köszöntelek a Fejlesztő-és fejlődés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 153 fő
  • Képek - 1 db
  • Videók - 4 db
  • Blogbejegyzések - 33 db
  • Fórumtémák - 3 db
  • Linkek - 43 db

Üdvözlettel,

Fejlesztő-és fejlődés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Fejlesztő-és fejlődés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 153 fő
  • Képek - 1 db
  • Videók - 4 db
  • Blogbejegyzések - 33 db
  • Fórumtémák - 3 db
  • Linkek - 43 db

Üdvözlettel,

Fejlesztő-és fejlődés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Fejlesztő-és fejlődés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 153 fő
  • Képek - 1 db
  • Videók - 4 db
  • Blogbejegyzések - 33 db
  • Fórumtémák - 3 db
  • Linkek - 43 db

Üdvözlettel,

Fejlesztő-és fejlődés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Fejlesztő-és fejlődés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 153 fő
  • Képek - 1 db
  • Videók - 4 db
  • Blogbejegyzések - 33 db
  • Fórumtémák - 3 db
  • Linkek - 43 db

Üdvözlettel,

Fejlesztő-és fejlődés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Fejlesztő-és fejlődés klub hírei - 2008. július

A látás képessége sajnos nem minden embernek adatik meg. Van, aki születésétõl fogva vak, mások valamilyen más okból, például egy baleset folytán veszítik el a látásukat. Akkor vajon õk hogyan tanulnak meg írni-olvasni? Milyen lehetõségeik vannak elsajátítani ezt a két nagyon fontos formáját a kommunikációnak?

Nem mostanában történt, hogy egy francia származású fiatalember, Louis Braille neve mellé egy népesség-összeírás alkalmával beírták, hogy sem írni, sem olvasni nem tud.

Utolsó hozzászólás

id.Csik József üzente 15 éve

Köszönöm szépen ,sajnos mindentől függetlenül ez egy "tragédia"mert a legfontosabb területük sérült,a látás egy csodálatos "Isten"adta szervünk,ami nélkül sajnos az életünknek nagyon sok dolgot nélkülözni kel...!
Kívánok minden látás csökkentett embernek, a "Földön" nagyon jó egészséget,és hasznos életett.

Tovább 

A gondolatoknak olyan közlési módja, melynél nem a szóhangok, hanem akár a kéz, vagy egyéb tárgyak bizonyos mozgásai szerepelnek. Szorosabb értelemben a gondolatoknak a siketnémák által használt kézmozdulatok által történõ kifejezését értjük. Ezen jelbeszéd kétféle, természetes és mesterséges. A természetes jelet minden siketnéma maga készíti a tárgyak s cselekvések feltünõbb sajátságait utánozva (a madár jele a repülésnek utánzása a két karral); a mesterséges jelbeszédet a siketnéma-tanítók készítették, többnyire elvont fogalmak megjelölése végett.

Tovább 

 

A pöszeség terápiája

Pöszeségnek nevezzük a beszédhangok torzított ejtését, kiejtésének képtelenségét, más beszédhanggal felcserélését, az adott nyelvi közeg artikulációs hangjaitól való eltérést.

A pöszeség terápiáját általában középsõ, illetve nagy csoportban kezdjük, ezt a beszédhiba súlyossága és a problémás hangok száma alapján döntjük el. Nem igényel logopédiai segítséget azonban az élettani pöszeség, amely a beszédtanulás kezdetén lép fel a gyermeknél, és amely nem beszédhiba, hanem a fejlõdés természetes velejárója.

Tovább 

A pöszeség

Választóvonal

A beszédfejlõdés folyamán 3 éves korra alakul ki az anyanyelvre jellemzõ hang- és fonémarendszer, melynek ejtésében az élettani pöszeség miatt lehet ingadozás. 4,5-5 éves korra az élettani pöszeség jó akusztikus és motoros fejlõdésnél autokorrekcióval javul. Megfelelõ beszédfejlõdésnél elõször észreveszi a gyermek a környezete rossz ejtését, de a sajátját még nem pl. nem szapka, hanem szapka, következõ fok, amikor már a sajátját is érzékeli nem szapka, de nem tudom kimondani, majd végül, amikor javít: nem szapka, hanem sapka.

Tovább 

Az orrhangzós beszéd az élettani nazális rezonancia kóros megváltozását jelenti. Nyílt, zárt és kevert változata létezik. A nyílt orrhangzósság leggyakrabban veleszületett ajak- és szájpadhasadék következménye. Ilyenkor a száj- és orrüreg közötti zárást a lágyszájpad és a garat hátsó, illetve oldalsó falának izomzata nem tudja biztosítani. A hasadékos gyermekeknél a gyakori kórházi tartózkodás, a családtól való távollét a testi és lelki fejlõdést egyaránt visszaveti.

Tovább 

Az afáziáról közérthetõen

Magyarországon egyre gyakoribb a szív- és érrendszeri megbetegedések száma. Ennek következményeképpen változatos kórformák jöhetnek létre. Az agyvérzés, az agytrombózis, az agyi katasztrófák féloldali bénulással járhatnak. Ha ez a bénulás a jobb oldalt érinti, akkor sérül a beszéd, az írás, az olvasás és a számolás képessége.

A beszédzavar - szaknyelven afázia - esetén a beszéd két alapfunkciója közül vagy a kifejezõeszköz, vagy a megértés, súlyosabb esetekben mindkettõ sérül.

Tovább 

Beszédhibák

A hangképzés rendellenességeit összefoglalóan pöszeségnek nevezzük. A pösze ember nem képes hangtanilag teljes érték? hangokat képezni. Fajtái: selypesség, raccsolás, orrhangzós beszéd. A pöszeségnek szervi és funkcionális okai lehetnek.

A beszédritmus zavarai többfélék.

A leppegés és a pattogás. Aki leppegve beszél, csaknem mindig megnyújtja a rövid szótagokat is. A pattogó beszéd?ek pedig majdnem minden szótagot röviden ejtenek.

A hadarás hangképzési torzulással is járó rendellenes beszédsebesség.

Tovább 

Mi a dadogás?

A dadogás a beszédfolyam megakadásában jelentkezik, blokkolás formájában ("-------ablak") szórészek ismétlésében ("k-k-k-kút"), vagy elnyújtásban ("mmmmmmeleg"). A dadogás gyakran a beszéd túlzott erõltetésével is jár. Az erõltetés fellépésekor grimaszolás, ill. járulékos mozgások a fejen a karon, vagy a felsõtesten láthatók.

A dadogás pillanatában a dadogó pontosan tudja mit szeretne mondani, de nincs abban a helyzetben, hogy zavarmentesen elmondja.

Tovább 

Mi is az a diszlexia?
1887-ben használták elõször ezt a kifejezést az izolált olvasási
nehézség leírására.

Jelenleg egyesek kizárólag a speciális olvasási nehézséget értik
rajta, mások kombinált, olvasási, és írási nehézséget definiálnak
vele, és végül vannak, akik mindenfajta tanulási nehézséget
diszlexiának neveznek.

Dyslexia szószerinti fordításban gyengébb olvasást jelent. A
gyengén olvasás pedig azt jelenti, aki gyengén olvas, akadályozott
a kommunikáció egyik formájában, nehezen, lassabban szerez
információt az írott szövegbõl, kevesebb esélye van
intelligenciájának kibontakoztatására, mint hasonló korú
társainak,annak ellenére, hogy jó értelmi képességekkel
rendelkezik egyébként.

Tovább 

  • A grafomotoros fejlesztés: finommozgások koordinációjának, rajz- és íráskészségének a fejlesztése. A "grafomotorikus" szó jelentése írómozgást jelent, de tágabb értelemben használatos. Az összes finommozgás-koordinációt igénylõ tevékenység, szûkebb értelemben pedig a rajz- és íráskészséggel kapcsolatos mozgások összefoglaló kifejezése.

A grafomotoros zavarok okai:

Különbözõ okok találhatóak a háttérben, többnyire több ok is lehetséges, ezért fontos a szülõvel való baráti beszélgetés közben anamnézist készíteni.

Utolsó hozzászólás

Rné Magdi üzente 15 éve

Szia Erika!
Tetszett köszi szépen.

Tovább 

A részképesség gyengeséggel rendelkezõ (diszlexia, diszgráfia) gyermekeknek speciális olvasástanítási eljárásra van szükségük, melyet Meixner-módszerként ismerünk és alkalmazunk. A terápiának fontos alapelve, hogy a ?legközelebbi fejlõdési zóna?-ból kell kiindulni, amely szerint ahhoz a szinthez kapcsolódva kell a fejlesztést elkezdeni, illetve ott kell folytatni, ahol a gyermek még biztonsággal mozog, mert csak így válik számára lehetségessé az eredményes feladatvégzés.

Tovább 

EGYÉB Tevékenységek:
2. VIZSGÁLATOK

Minden gyermekkel életkora és (mozgás, értelmi, kognitív, szociális) állapota figyelembe vételével neuro- és szenzomotoros vizsgálatot veszünk fel, emellett check-list-szeruen megfigyeljük/vizsgáljuk azokat az organikus éretlenségre utaló reflexeket, poszturákat, izomtónus-szabályzási gyengeségeket, melyek az életkorukhoz rendelten alkalmazhatóak.

3 hónapos kortól 2 éves korig olyan fejlõdési skálát használunk, mely 3 havonta összesen 20 területet mérve tud kimutatni egy görbét arról, hogy a vizsgált gyermek mely területeken teljesített a normál tartományban, (ill.

Tovább 

1. SZENZOMOTOROS FEJLESZTÉSEK
a). Hidroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika (HRG)-fejlesztés

 A HRG módszer 1994 óta levédett magyar rehabilitációs eljárás. Langyos vízben alkalmazható, 370 mozgásfeladata 2-3 év alatt tanítható meg a (rászoruló) gyermekeknek. Jellemzõi: minden HRG-fejlesztést alapos neuro- és szenzomotoros szemléletû vizsgálat elõz meg. Ennek segítségével a(z organikusan éretlen) gyermek idegrendszeri érettsége %-ban megadható, ill. a hiányosságok és a meglévõ készségek-részképességek profilja is ismertté válik.

Tovább 

SINDELAR (5-7 ÉVESEKNEK)

A tanulási zavart okozó részképesség-gyengeségek felismerése

és terápiája óvodáskorban és iskolát kezdõ gyermekeknél

Cél: A tanulási zavar megelõzése, illetve kisiskoláskorban a zavar elmélyülésének megakadályozása.

Aktivitás: A program két részbõl áll.

I. Az egyéni vizsgáló eljárás: - a gyermek megismerését szolgálja a képességek minõségi elemzése által

  • a feladatok az Affolteri-koncepcióra épülve az észlelési szintek fejlettségét mérik, jelzik.

Tovább 

Az anyanyelvi készséghiány két megnyilvánulási formája az olvasás és az írás nehézsége. Olvasáson az olvasás technikáját és a szövegértést, míg íráson az alakiságot (olvashatóság), illetve az adott kornak megfelelõ helyesen írást értjük. Középiskolás korban a pontos betûfelismerés, az összeolvasás és egyéb olvasástechnikai nehézségek már kevéssé okoznak problémát, míg az írás alakiságán ebben a korban csak nehezen lehet javítani (néhány eredményt láttunk az Alapozó Terápia által használt piros szemüveges módszerrel, és az angol eredetû N I L D terápiával, melynek magyarországi képviselõje Jordanidisz Ágnes).

Tovább 

"Segíts nekem, hogy magam tudjam csinálni!"

Mária Montessori (1870-1952) Olaszország elsõ orvosnõje volt.
1898-tól gyógypedagógiai intézetet vezetett, majd további egyetemi tanulmányok folytatása után pedagógusi diplomát szerzett. 1907-ben Rómában megnyitotta az elsõ Gyerekházat 3-6 éves gyermekek számára ("casa dei bambint"), ennek nyomán kialakuló módszere hamarosan világszerte elterjedt.

? szabadságra, önállóságra, önmûvelõdésre nevelés azáltal, hogy a gyermek fejlettségi szintjére és a felfedezés örömére épít,

? a gyermeki tevékenységhez nyújtott optimális segítségnyújtás,

? az akadályok elhárítása a gyermek fejlõdése elõl,

? a fejlõdés feltételeinek biztosítása: amire képes a gyermek, azt önállóan is elvégezhesse: "Segíts nekem, hogy egyedül dolgozhassak!"

? a kibontakozó tevékenység célja, hogy gyermeket saját fáradozásai útján segítse hozzá az egyre nagyobb mértékû önállósághoz és tökéletesedéshez.

Tovább 

Létezik egy intézmény, melynek

Története:

Amikorlétrehozták a Korai Fejlesztõ Központot Támogató Alapítványt Dr. Gallai Mária gyermekorvos ésCzeizel Barbara és Dubecz Dorottya gyógypedagógusokkülföldi tanulmányaik és tapasztalataik alapján, akkor fogant meg az intézmény megalakításának gondolata 1991-ben.

Azcélja az volt az Alapítványnak, hogy eltérõ fejlõdésû vagy sérült gyermeket nevelõ szülõkjóval a gyermek iskolába kerülése elõtt kapjanak szakszerû segítséget gyermekük fejlõdési esélyeinek javítására.

Tovább 

A Gézengúz Alapítvány 1990-ben jött létre, alapítója Dr. Schultheisz Judit.Budapesten a III.ker ben, Budakalászon és Gyõrött fogadja a rászoruló gyermekeket. Céljuk, hogy segítséget nyújtsanak a születési károsult gyermekeknek és családjuknak. Az Alapítvány komplex gyógypedagógiai fejlesztést biztosít. Egyéni, csoportos és integrált foglalkozások, hydroterápia tartozik a szolgáltatásaik közé. Orvos, pszichologus, gyógytornász, gyógypedagógus, gyógytestnevelõ, úszó-szakedzõ, védõnõ, óvónõ, pedagógus, mentálhigiénés szakember és szociális munkás tartozik szakmai csapatához.

Tovább 

Petõ András or­vos-pe­da­gó­gus 1945-ben, a II. vi­lág­há­bo­rú u­tán fej­lesz­tet­te ki kon­duk­tív ne­ve­lé­si rend­sze­rét. Mód­sze­re új u­tat nyi­tott a köz­pon­ti i­deg­rend­sze­ri moz­gás­sé­rül­tek re­ha­bi­li­tá­ci­ó­já­ban. Ezt a mód­szert a vi­lá­gon e­lõ­ször a ró­la el­ne­ve­zett in­té­zet e­lõd­jé­ben ok­tat­ták és al­kal­maz­ták

Az elmúlt bõ öt évtized alatt a Petõ Intézet a konduktív nevelés egész világra kiterjedõ szellemi, kutató, képzõ, metodikai és minõségbiztosítási központjává vált, melynek áldásos hatásában a világon mintegy 15 millió, itthon közel hatezer ember részesülhet.

Tovább 

H.R.G. : Hydroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika

A HRG módszer 1994 óta levédett magyar rehabilitációs eljárás. Langyos vízben alkalmazható, 370 mozgásfeladata 2-3 év alatt tanítható meg a gyermekeknek. Jellemzõi: minden HRG-fejlesztést alapos neuro- és szenzomotoros szemléletû vizsgálat elõz meg. Ennek segítségével a gyermek idegrendszeri érettsége %-ban megadható, ill. a hiányosságok és a meglévõ készségek-részképességek profilja is ismertté válik

Tovább 

Gyermekünk megszületése után, mi szülõk figyelünk arra, hogy egészségesen fejlõdjön, hogy be tudja járni segítségünkkel azt az utat, amelynek eredményeképpen biztonságban érzi magát majd a világban. Már a kezdetektõl fogva hozzá tudunk járulni ahhoz, hogy boldog, önálló, magabiztos ember váljon belõle.

Figyeljük a mozgás- és értelmi fejlõdését, alkalmazkodó képességét, viselkedését, magatartását, tanulási képességét, reakcióit stb.

Tovább 

Dévény Speciális manuális technika - Gimnasztika Módszer, DSGM.


A DSGM minden eddigi mozgásrehabilitációtól eltérõ, új szemléletre épülõ rendszer. Nem az eddig ismert eljárások kibõvítése, továbbfejlesztése, hanem a mozgáskorrekció alapvetõen új megközelítése.

Ezt az eredeti gyógyító módszert Dévény Anna gyógytornász, mûvészi torna szakedzõ dolgozta ki 1976-tól kezdõdõen, kettõs képzettségének gyakorlati tapasztalatai alapján.

A DGSM az elmúlt 28 év alatt a mozgássérülések valamennyi területén kimagasló eredményeket volt képes felmutatni gyermekeknél és felnõtteknél egyaránt.

Tovább 

Az a gyermek, akinek tüneteit, problémáját valamilyen betegség okozza, nem növi ki a bajt, hanem a betegség halad a maga útján, és egyre nehezebben kezelhetõvé válik.A fejlõdés-neurológia Magyarországon Prof. Dr. Katona Ferenc és munkacsoportja által kifejlesztett tudomány, mely az agy komplex fejlõdésének ismeretében olyan módszert ad a gyakorló ideggyógyász kezébe, mellyel sikeresen felismerheti a kóros irányú idegrendszeri fejlõdést.
A vizsgálatot már újszülött korban el lehet végezni.

Tovább 

A Delacato módszer


Az Amerikai Egyesült Állmokban, Philadelphiában élõ és dolgozó neurológus, Carl Henry Delacato és csoportja párhuzamot vont az egyedfejlõdés és a törzsfejlõdés között. Szerintük az egyedfejlõdés nemcsak fiziológiai síkon ismétli meg a törzsfejlõdést, hanem ez a törvény a fejlõdés minden területére érvényes.

Véleményük szerint a mozgásfejlõdés szoros kapcsolatban áll az idegrendszer érésével, a gyermek mozgásának és észlelésének fejlõdése egy-egy életszakaszban a központi idegrendszer egy-egy meghatározott területének irányítása alatt áll.

Tovább 

A hippoterápia komplex kezelési módszer.

Egy idõben tud hatni a

  • neuromotoros, (idegredszer stimulációja a ló mozgásimpulzusain keresztül)
  • szenzomotoros, (érzékelõ pályák bejáratása: látás, hallás, szaglás, tapintás, mélyérzékelés
  • pszichomotoros területeken, (mozgásos sikerélmény, önbizalom, élõ-elfogadó társ, természet közelség )

A hippoterápia komplexitása mellett is ? ritka kivételtõl eltekintve?szükség van kiegészítõ, társterápiára.

Tovább 

Ez nem iskola, nem oktatás. Ez nem egy merev módszer. Szabadon változtatható, a gyermek és a szülõ igényei szerint. Itt nincs diák és tanár. Csak a gyermekét szeretõ szülõ és a szülõvel játszani szeretõ gyermek. Játék, jókedv, és mellesleg tanulás. Értelem és érzelmi intelligencia fejlesztése. Akár nyelvoktatás is. És a tanulás megszerettetésének életre szóló ajándéka. Mindez nem több, mint napi 10 percben.

A világon több tízezer szülõ alkalmazta és alkalmazza ezt a módszert.

Tovább 

A Doman módszerhez hasonló elven mûködik egy japán fejlesztõprogram is: a neve Shichida, szintén több mint 40 éve mûködik Japánban, alapítójáról, Makoto Shichida professzorról kapta a nevét. A módszert más néven "Jobb Agyfélteke Tréningnek" is nevezik. Shichida professzor is meg van gyõzõdve arról, amirõl Glenn Doman: a babák született zsenik, rajtunk áll, mit hozunk ki belõlük. A módszer azon alapszik, hogy a jobb és bal agyféltekének eltérõ képességei vannak.

Tovább 

Thomas Gordon kaliforniai pszichológus, aki negyven évvel ezelõtt fedezte fel, hogy nemcsak a pszichoterapeuta beszélgethet gyerekekkel úgy, hogy azoknak tényleg legyen kedvük mesélni, hanem ez megtanítható a szülõknek is. Így kezdõdött. Azóta harmincnégy országban, húsz nyelven tanítják tréningjeit.
A legelsõ - a szülõknek szóló - tréning után megszületett a tanároké, aztán a tizenévesek nem kevésbé fantasztikus programja, és van egy nagyszerû nõi hatékonysági tréning is.

Tovább 

Annak ellenére, hogy magyarországi szakemberek többnyirepedagógiaként, némely meghatározása szerint pedig ezen belül is reformpedagógiai irányzatként határozzák meg, a publikációk jelentõs hányadában módszerként, mûvészetpedagógiai módszeregyüttesként jelenik meg. Valemennyi megközelítésmód megegyezik azonban abban, hogy középpontjában a cselekvésen, ezen belül is elsõsorban a dramatikus cselekvésen keresztül megvalósulótanulásáll.
Kaposi László definíciója szerint: a dráma olyan csoportos játéktevékenység, amelynek során a résztvevõk képzeletbeli (fiktív) világot építenek fel, majd ebbe a képzeletbeli világba szereplõként vonódnak be.

Tovább 

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu